zondag 4 mei 2008

Ding 11 en 12, ontdek wiki

Voor de nieuwe website ligt al langer het idee om een wiki in te zetten voor bijv. het samenstellen van dossiers en het verzamelen van info voor scholieren voor spreekbeurten. Maar gaanderweg kwamen we er achter dat een wiki vooral goed gedijt bij een grote deelname; misschien moet je ze wel breder trekken dan de lokale bibliotheek. Ik heb de wiki van Deventer gezien, ik heb op edit geklikt en volgens mij nog nergens toevoegingen gezien. Van Goudanet weet ik dat het samenstellen van hun dossiers via een wiki uiterst moeizaam gaat. Voor onze Virtuele Leesclub is het ook een optie; nu komt immers alles via de mail bij mij binnen en plaats ik vervolgens de recensie op de website; ook eventuele reactie lopen via mij (sinds ik met 23dingen bezig ben, klinkt dit heel ouderwets!).
Ik heb ook gezien dat je je bij de meeste wiki's moet registreren; dit is misschien ook weer een drempel.
Het filmpje ' Wiki in plain English' laat volgens mij ook zien dat een wiki van onderaf opgestart moet worden en niet opgelegd van bovenaf.

Ik vind zeker dat je binnen de bibliotheek een wiki kunt inzetten, bijv. met de virtuele leesclub, maar ik denk dat grote deelname bijna een vereiste is om het werkbaar te maken. En hiermee zit ik de wiki niet af te kraken, maar probeer ik alleen maar realistisch te zijn.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Een publiekswiki starten is niet zo moeilijk, maar er input op krijgen is twee. Daarom is het misschien beter om eerst eens te kijken of je intern ergens een wiki voor kunt gebruiken. Die hoeven niet eeuwig in stand gehouden te worden, maar kunnen prima voor een project worden gebruikt waar een beperkt aantal deelnemers in werkt. De meeste wiki’s spelen zich ook intern af bij bedrijven en organisaties. Daar zijn ze al jaren gemeengoed. Ik heb me laten vertellen, dat bij IBM werknemers zelfs verplicht worden om wekelijks een bijdrage te leveren aan de wiki, om kennis in de hoofden, zoveel mogelijk te delen! Kom daar maar 's om in de bieb :-)
Rob

Unknown zei

hoi webwise,
Mij lijkt 'n wiki op collectievormingsgebied heel nuttig (of ben ik nu weer een vakidioot!)