vrijdag 21 maart 2008

Ontboezemingen

LeFreaks geeft in zijn weblog aan dat het hem het leukste lijkt als er veel persoonlijke ontboezemingen geplaatst gaan worden. Hij geeft eigenlijk het startsein voor een community. Ik voel me aangesproken! Onze ontdekkingsreis door de hedendaagse digitale wereld gaat vast hardstikke leuk worden.
Ik heb al eens zo'n interessante reis door het verleden gemaakt; ik heb mijn stamboom uitgezocht en dat heeft ook zijn charmes. Ik ben in 1680 aanbeland, heb geen rijke tak gevonden en mijn echte roots liggen in Zuid-Limburg. Jawel Jean-Pierre en Jean, nog meer Limburgs geweld: gettingwebwise oet Gronsfeldt! Mijn voorouders zijn dagloners, boerenknechten en herders. Van oorsprong komt de familie uit Gronsveld bij Maastricht, dus ik heb daar nogal wat research gedaan. Inmiddels kan ik hierin steeds meer online. Toch is het inzien van de echte originele actes toch net effe anders. Mij boeit vooral ook de sociale geschiedenis; een voorouder die in het leger van Napoleon heeft gevochten, de arbeidsomstandigheden en woonsituatie van de fabrieksarbeiders in de 19e eeuw, de grote gezinnen zonder een sociaal zorgstelsel. Mijn grootvader trok rond 1910 naar Terborg in de Achterhoek; daar liggen dus mijn echte roots. Over Terborg kan ik ook heel wat schrijven. Ik heb een vroegere klasgenoot via Schoolbank.nl teruggevonden en samen hebben we heel wat afgemaild over onze jeugdjaren in het oude stadje Terborg (stadsrechten vanaf 1419!).

2 opmerkingen:

Leon zei

Ik werd door webwise uitgedaagd om al vooruit te lopen op ons huiswerk door een RSS feed aan te maken. Ze dacht dat een freak dat al lang gedaan zou hebben.
Maar helaas: deze freak is tegenwoordig heel braaf.
Ik zal er wel eens aan beginnen, want a.s. maandag hebben we huiswerkvrij!

En wat die roots betreft: ik vrees dat de dag steeds dichter nadert dat met wat geduld straks heel Holland Limburgs lult...

Rob Coers zei

O ja, een community is zo opgericht. Een 23dingen bibliotheek heeft n.a.v. de cursus nu binnen ning.com een community ingericht voor allerelei interne aangelegenheden, van lief-en-leed en wist-je-datjes tot inlichtingenvragen en discussiestukken.
Communities staan pas achteraan in de Dingenrij, maar misschien kunnen jullie niet langer wachten.

Nu je over genealogie begint. Het is voor mij ook jarenlang een obsessie geweest. Als ik later oud en grijs ben wil ik er wel weer mee doorgaan...